Ik was naar de opera en er gebeurde iets interessants…
Ik was in de Stopera vorige week. ‘De Rosenkavalier’ van Richard Strauss. Het was geweldig! Strauss houdt enorm van sopranen en hij schreef aan het einde een trio voor de drie hoge vrouwenstemmen dat voor mij van een onaardse soms pijnlijke schoonheid is. Het verhaal gaat over een adellijke dame die een jonge minnaar heeft. De jonge minnaar wordt de liefdeskoerier voor een oudere adellijke heer die zich met een jong meisje wil verloven. De beide jonkies worden verliefd en de oudjes kijken op hun neus. Wat me opviel was de ‘Hosenrolle’, de ‘broekenrol’ of ’the breeches part’: De jonge minnaar wordt gezongen door een vrouw, een sopraan. Dit is al 300 jaar een bekend fenomeen in de opera, vrouwen die (jonge) mannenrollen zingen.De componisten vonden het blijkbaar fijn om veel hoge stemmen te horen. En het publiek vond het interessant om vrouwen vrijer te zien bewegen in mannenkleren. Wat er gebeurt in de Rosenkavalier is dat de minnaar zich moet verstoppen en zich dan snel verkleedt als dienstmeisje. De eerste de beste man die dan langskomt wordt dan weer verliefd op dit meisje, dat een man is, die eigenlijk een vrouw is…De rollen worden steeds verder opgerekt. In de opera Hans en Grietje van Humperdinck is Hans een vrouw, maar de heks is dan weer een mannenrol! En wat heeft dit met jouw stem te maken? Je hoeft niet vast te zitten in bijvoorbeeld een meisje-meisje rol, met veel hoogte pieken. Zij is heel lief en leuk, maar niet serieus te nemen. Wanneer je je hoogtepieken verwijdert klink je veel ernstiger, stoerder, jongensachtiger, los van je hoge timbre. En als je toevallig vast zit in een wat nerd achtige jongens rol kun je juist experimenteren met het toevoegen van hoogtepieken. Je zult instant merken dat je makkelijker contact maakt. We spelen allemaal rollen, maar het hoeft niet te betekenen dat je altijd dezelfde rol moet spelen. Geef jezelf de vrijheid om meer met je stem te spelen. Als je wilt dat ik je help boek je een sessie! tot dan